RSS Feed

andai ku pergi dulu...~

Posted by Alrasya^Syidah


"Pertemuan kita di suatu hari menitipkan ukhuwah yg sejati bersyukur ku ke hadrat ILLAHI..di atas jalinan yg SUCI..namun kini PERPISAHAN yg terjadi..DUGAAN yg menimpa diri ini.. Bersabarlah di atas suratan
ku tetap PERGI JUA..."

Hidup adalah sebuah perjalanan yg kita harus lalui..Sewaktu melalui perjalanan itu kita akan mengalami dan menjumpai bermacam2 dugaan dlm berbagai bentuk. Hidup yg kita sedang jalani adalah fitrah kehidupan yg telah Allah SWT berikan buat kita sebagai hamba~nYa.. Perjalanan yg di jalani pasti akan terhenti..itu adalah suatu kepastian yg telah di takdirkan oleh illahi buat kita sebagai insani..Terhentinya perjalanan hidup seseorg bererti dia telah di jemput untuk menghadap illahi, namun apa yg pasti pemergiannya tidak akan kembali lagi.

Begitu juga dengan langkah perjalanan yg sedang aku lalui..Aku hanyalah seorang hamba~nYa yg serba kekurangan dan kedaifan di sis~nYa, masih mengharapkan keredhaan dan keampunan daripadanya agar.diri ku tenang ketika di jemput menghadapnya kelak, kerna ku sedar aku sekadar menumpang di dunia yang fana ini. Jika di fikirkan saat terpisahnya roh dari jasadku, akn mula terasa kehangatan air mata menitis di pipi ini.
Hmmm..jangan menangis duhai hati..bersabarlah..Jangan di tangisi permergian ku kelak kerna aku tidak mampu untuk memilik jasad ini selama-lamanya dan nyawaku ini tidak selamanya berada di setiap penjuru jasadku,kerna  itu ku harus kembali kan jasad ku pada yg maha berkuasa..ya rabbi~

Dia pasti mejemputku pulang..andai perpisahan terjadi..yakinlah itu adalah rahmat kurniaan yg MAHA ESA buat kita..Dia sedang menguji tahap keimanan, ketabahan  serta keredhaan kita sama ada kita mampu @ tidak ketika menerima qada' dan qadar yg telah di tetapkan olehnya. Oleh itu REDHAkanlah....

Andai ku pergi dulu sebelum ayahanda dan bonda tercinta..berikanlah seluruh kesabaran, ketenangan dan  ketabahan kepada mereka ketika menghadapi saat kehilangan ku. Kuatkanlah iman mereka dlm menerima qada' dan qadar darimu ya allah..Pinta ku agar kau ampunilah segala dosa kedua ibu bapaku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasih sayangi aku ketika aku kecil. Buat bonda ku..halalkanlah tiap titisan susu mu kepada ku ketika aku kecil, halalkan tiap saat, detik, waktu mu ketika  menjaga ku siang dan malam,  dan ampunilah  andai anakmu ini melukakn hati mu secara sengaja atau pun tidak sengaja. Buat ayahanda ku.. Halalkanlah tiap titis peluh mu bg membesarkan aku, halalkan apa shja yg engkau cuba penuhi dalam hidupku agar diriku tidak merasa kekurangan dalam hidup ku ini. Ampunilah juga tiap kesalahan ku..


Andai ku pergi dulu..tautkanlah kasih sayang ku dengan kedua kakak dan abgku, agar mereka tahu bahawa aku begitu mengasihi mereka. Mereka adalah contoh yang terbaik bg diriku. Berikanlah seluruh kebahagiaan miliku kepada mereka agar mereka tahu aku sentiasa dekat...dekat di hati mereka. Tabahkan hati mereka dlm menempuhi dugaan dari~Mu.


Andai ku pergi dulu... Hapuskan air mata dari wajah insan tersayangku..
Khabarkan padanya mgkin aku bukan pemilik tulang rusuknya..aku bukan gadis yg d tetapkan oleh Allah untuk membahagiakan dirinya.

Andai ku pergi dulu..duhai teman-temanku, sesungguhnya mengenali kalian adalah hadiah yg paling berharga yg pernah aku miliki. Lantaran itu ribuan kemaafan ku pohon dari hujung rambut hinga ke hujung kaki.

Andai telah di putus kan sekian hari..sekian waktu..untuk aku kembali kepada mu..Aku redha...andai ku pergi dulu usah lah..usah di tangisi dan d ratapi, kerna ianya adalah dugaan dari illahi, kerna ku pasti dan teramat pasti, saat itu pasti akan tiba tika dan waktunya..x akan terlewat walaupun sesaat kerna telah tertulis takdirnya untuk ku...ia adalah perjanjian yang MAHA ESA lg MAHA MENGETAHUI.

Adakah di saat itu, aku takut untuk menghadap~mU??? Adakah di saat itu aku tenang dengan wajah berseri untuk menghadap~mU???atau titisan air mata ku laju mengalir kerna terpaksa meninggalkn wajah2 insan yg ku sayang????Wajah-wajah yg ceria pengubat duka???Di saat itu, hanya mampu ku lafazkan adalah KEMAAFAN..Jangan..Jangan kau titiskan air mata untuk ku..Redhailah...Terimalah segala yg telah di tetapkan oleh Ya Rabbi..Tiada apa yg mampu ku harapkan d saat itu melainkan ketulusan doa dari insan2 yg masih menyayangi serta mengingati ku...Hidup ini hanyalah sementara..

Andai aku masih lagi mampu bersama2 insan2 yg ku sayangi....ku panjatkan kesyukuran kepada~mU..