RSS Feed

i'm NOT single..^_^

Posted by Alrasya^Syidah



Tanggal 9 Oct 2010 tepat jam 3.00petang (bajet cam tgk jam ja waktu tu..hahah)..aku sudah pun menjadi tunangan org....story sikit sebelum jam 3petang tu apa yg berlaku..~_________~
Awal2 pagi dah bangun,hahah..kalau x jangan harapla nak bangun awal pas smbhyg subuh terus sambung tidoq,tapi d sebabkan rasa XCITED bercampur NERVOUSE,aku dah x terasa nak tidoq pas smbyg subuh..

Jam dah hampir kul 11am tapi batang idung org nak makeup aku pun x nampak g..huh..bikin hangin ja..janji kui 10.30...makcik2 aku ada yg dah bertandang kat umah aku..adesss..aku masih g berseluar track ngn tshirt..camna nih...agak stress gak la waktu tu...pas seploh minit org tu pun dtg..bwk la barang2 makeup dia..lam ati aku duk berdoa..apa la yg nak jadi ngn muka aku nnt..harap2 jgn la jadi cam wayang cina..adess.
Hampir 1 jam gak la dia makeover kan diri aku nih....dan akhirnya TAARAAA...siap.. terkesima aku tgk perubahan aku..aku kah ini..hahah..pas ucapan MACEH kat org tu dia pun angkat kaki dari umah aku..

Tunggu punya tunggu datang gak rombongan pihak lelaki..jenuh gak la duk tggu..berpeluh jugak la aku menanti..huh..Perghh...terasa diri ini cam artis POPULAR beb..sinaran flash camera banyak..nasib baik dyaorg  x bwk pen n kertas suruh aku sign..kalau x memg dah tangkap feeling yg aku nih artis popular..hahah..memang syok gila ah..tapi kena cover gak..*__*cover ayu..hikhik..

Sesi membatalkan air sembyg..opss..sesi meyarungkan cincin pun bermula...perghh menggigil tangan..bukan tgn aku yg gigil tapi tgn bakal kak ipar aku yg gigil masa sarungkan cincin kat aku..heheheh..Mungkin dia pun terasa aura nervouse kot...Terasa sebak bila jari aku di sarungkan cincin..aku dah jadi tunangan org..buat yg masih duk menunggu aku tu..hahha...
SORRY I'M NOT SINGLE ^___^..

Tetiba ja aku makin nervouse..nak senyum pun dah terasa kekok..hahah..lenguh mulut2 nak senyum sbb bnyk sgt senyum untuk dyaorg snap pic..adess..terasa semakin nervouse bila nampak en.Nunang bwk bunga..hahah..itu pun setelah sesi paksa-memaksa dari aku..hahah..*__^ noty kah aku??? biar aku sendiri yg jawap..." X " ^__^ nak gak merasa suasana romantika de amour..

Anyway...sangat2 happy on that day...gila happy

ku layangkan tinta di alam maya....

Posted by Alrasya^Syidah


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.....Terpanggil aku untuk menulis sebuah tinta khasnya untuk dirimu bakal teman hidup ku..bakal tunangku..pelengkap hidupku, pembimbingku, imam kepadaku,insyaallah jika di izinkan allah..dia akan menjadi bakal suamiku.. ketua keluargaku serta bapa kepada anak-anakku nanti.., coretan tinta yg lahir dari sudut hati ini. Hanya untukmu.. Yang Allah telah jadikan aku dari tulang rusukmu..Ku panjatkan kehadrat ALLAH SWT..Syukur alhamdulillah..kerana menemukan kita..Sesuatu yang tak pernah ku duga, aku akan menjadi bakal tunang pada seorang insan yg bukannya berasal & menetap dari daerah kelahiran ku..

Bakal Tunangku,
Bersedialah untuk menerima diriku yang penuh kekurangan & kelemahan ini yang di ciptakan selayaknya dari tulang rusukmu yang bengkok. Sesungguhnya saat ini hati ini masih terus menanti. Sabar itu memberi erti. Hati ini hanya mampu berkata dalam diam. Tidak perlu mengungkapkan semua itu sekarang kerana diri ini memahami yang itu semua akan mengundang rasa yang kurang enak di dalam hati.Waktu akan terus berlalu dan saat itu akan tiba tidak lama sahaja lagi..Moga nanti diri ini akan menjadi permaisuri yang berada di dalam hati abang hingga ke akhir hayat. Dan menjadi isteri yang solehah seperti yang diidamkan tiap suami…
Sekarang aku adalah tanggungjawab ibu&bapaku sehingga aku di nikahi mu.



Bakal Suamiku,
Aku akan menjadi tanggungjawabmu, penemanmu yang setia, pelengkap segala kekuranganmu, penghias indah duniamu, mengandung & melahirkan zuriat2 mu, menjaga hartamu, maruah & nama mu. Kamulah bakal sumber syurgaku & sebaliknya akulah dosamu jika aku tidak menjalan syariat yang telah di tetapkan. Maka dengan itu, bimbinglah aku agar aku mampu menjadi sumber syurga untuk anak-anak kita.
Maafkan aku jika kau bukan yang pertama yang bertakhta di hati ini. Maafkan aku. Aku tak berniat nak membiarkan dia yang bukan untukku berada dalam hatiku. Ia datang tanpa dapat aku mengawalnya.. Maafkan aku kerana sudah tersalah memberi cinta pada orang lain, sedangkan cinta ini, hati ini hanya layak untukmu.. Hanya milikmu.. Cintailah aku agar aku menjadi wanita yg kuat di sisimu..Bimbinglah aku agar aku akan mampu tersenyum menjadi bidadari syurga, bukannya menjadi kayu api untuk membakar dirimu di neraka.

Bakal Pembimbingku..
Aku tak mengharapkan kesempurnaan darimu. Aku tak mengharapkan paras rupa sehebat nabi Yusuf, aku tak mengharapkan harta bertimbun darimu, biarlah ianya semua bersederhana. Apa yang paling penting aku harapkan ialah agamamu. Itu yang paling aku harapkan. Kelak nanti, kau yang akan membimbingku, anak-anakku menuju ke Jannah. Kau ibarat nakhoda kapal, jika nakhoda itu tak dapat mengemudi kapal dengan baik, maka akan karam kapal itu. Jika kau tak mendidik keluarga kita dengan ajaran agama sebaiknya, kelak musnahlah kehidupan anak-anak kita




My Love..
Uniknya detik perkenalan kita..Dulu,terdetik rasa takut dan gusar di dalam hati ini kerana dirimu tidak pernah kutemui...Hanya Doa' yang dititipkan setiap kali selepas solat... Moga moga kehadiranmu adalah anugerah paling bermakna di dalam hatiku...Kelihatannya lucu bagi ramai orang, bagaimana kedua insan yang belum pernah bertemu boleh bercinta. Tetapi diri ini menyerahkan sepenuhnya kepada Allah akan urusan ini. Telah kuingatkan diriku, di setiap doa' dan sujudku, seandainya dirimu adalah milikku... dekatkanlah.Jika bukan, maka jauhkanlah... tetapi ternyata perjalan urusan ini semakin dimudahkan Allah..
SYUKUR ALHAMDULILLAH...Moga keyakinan kita padaNya makin kuat dan keputusan ini bukanlah sesuatu yang silap. Yakinlah pada rasa hati abang..

Bakal Suamiku,
Doa'kan diri ini di dalam solat malammu.... Moga keyakinan kita padaNya makin kuat dan keputusan ini bukanlah sesuatu yang silap. Yakinlah pada rasa hatimu....

Jagalah iman dan amalmu, semoga waktu yang dinanti akan menjelma nanti.Banyakkanlah berdoa' dan bertawakkal pada Allah swt.Semoga terus berada di dalam redhaNya.

Aku di sini,
Aku tahu kau memerlukanku.. Dan aku juga memerlukanmu.. Aku masih menunggumu.. Sabar menanti.. Kita sama-sama memerlukan antara satu sama lain..

**Dari hati yang tulus ikhlas.. hanya untukmu..
Bakal Zaujahmu,
~Syidah Baseline~
~Syahrun Alim~

mcm kena ja ngn aku..huh..heheh

Posted by Alrasya^Syidah

Bila kita keluar lepak sama sama
Lelaki lain senyum kat ayang, abang rileks tadak apa apa
Memang jeles tu ada tapi abang tetap bangga
Maklum la, marka lawa semua orang dok senyum dan perhati saja

Tapi tatkala kita lepak lepak berdua
Abang senyum kat pompuan lain, ayang dah naik murka
Mula mengata abang gatal, itu ini tak sedar diri la
Padahal senyum tu kan satu sedekah, salah ka abang buat pahala?
Semasa kita keluar makan berdua
Lelaki lain meja sebelah, dengan ayang dia cuba bermain mata
Abang cool dan steady makan pun rileks saja
Takat bermain mata, tadak gugat apa apanya

Tapi semasa kita berdua tengah makan
Abang terkenyit mata kat pompuan sebelah, ayang dah hempuk pinggan
Mula la mengata abang itu ini memang dasar jantan
Padahal mata abang masuk habuk, ayang langsung tak kesian

Bila kita keluar minum berdua
Tepon ayang SMS masuk bertalu talu, abang langsung apa tak kata
Memang la tensen, tapi abang pikir benda baik dan positif saja
Mungkin ada hal penting yang ada orang nak tanya

Tapi sewaktu kita dok minum berdua
Tepon abang SMS masuk, ayang dah masam mencuka
Mula dok sibuk tanya sapa la, nak apa la
Padahal SMS tu cuma notis dari servis provider saja

Bila kita dok borak kat telefon malam malam berdua
Ayang cerita itu ini, abang dengar dan kata OK saja
Dan bila kita dok borak malam malam kat tepon lama lama
Abang pun bukan kemain buka macam macam cerita
Tapi kadang kadang abang heran awat ayang diam saja
Alehaiii....rupa rupanya ayang dah membuta

Tapi walau apa pun yang ayang kata
Abang sikit tak amik hati punya
Walau kadang kadang perangai ayang buat abang gila
Buat masa ni, dalam hati abang cuma ayang yang ada

Tapi kalau pompuan lain nak kat abang pula
Ha! Ha! Ha! Babai ayang...!! Baru padan muka
Opss!!! Abang cuma melawak gurau gurau saja
Please laa...jangan merajuk lama lama..


sekali teringat plak...^_^

Posted by Alrasya^Syidah

Tangisan sanubari telah terhenti
Kala suram suria memancar sinarnya
Pertemuan seindah bayangan firdausi
Menjadi zikir kasih yang suci

Lukisan dua jiwa menjadi satu
Terkenang detik bertemunya kau dan aku
Santun berhikmah mengingatkan diri
Hidup dan mati hanya untuk Ilahi

Mengenggam janji cinta ini
Bertemu kasih tanpa jasad
Bicara tanpa suara
Hanya tulisan bahasa indah

Mengeratkan antara kita
Hinggalah ke akhirnya
Kau ku sanjung kerna pengorbanan
Bagai puteri di kayangan

Tika ku lesu hadapi hidup
Kau hembuskan nafas semangat
Penawar hati

nota kaki: tetiba ja tingat pertemuan antara aku & mucuk..

ENTRY TAK BERTAJUK *_*

Posted by Alrasya^Syidah

Few days my lifes bit sucks..seriously sucks..x tau ah camna aku nak decribe it..huh..dalam erti kata lain JIWA KACAU KEPALA TING TONG..
asyik mimpi benda yg sama ja..org yg sama..huh..
syoohh syoohh..
Rileks dowh..
away..

hensem + ngokngek = senget...

Posted by Alrasya^Syidah

Hari yang indah makin gelap..gelap x bererti malam akn melabuhkan tirainya..cewaaahh..ayat x bleh blah langsung..huhu...gelap sbb ari nak ujan..patient makin lama makin ramai..aku ingatkan bila ujan kurangla sikit patient..haishhh..tetiba ada la seorang lelaki yg agak hensem..
(bukan agak lagi dah..memang hensem pun)..
melangkah masuk & menuju ke arah aku..hahah..ayat kemain SKEMA lagi aku susun..

Setelah d soal selidik bak pak polisi, aku pun dapatla INFO yg dia nih nak jumpa doct, kiranya dia nih patient la..Hasil dari soal selidik aku dia nih org arab..huh,patutlah hensem..Lepas aku ambik keterangan dia aku pass dia kat member aku, suruh member aku yang settle. Bukannya aku x nak settle tp masih ada keja tertangguh yg blom aku settlekan..

Pas settle keja aku, aku pun ambik balik posisi aku kat kaunter..Rasa semacam ja..huh..patutla..patient tu duk tgk aku..dah tgk tu sudahlah..tetiba senyum plak..aku pun senyumla balik..haishh,aku senyum bukan bermksd gatai..satg ada ja otak2 yg NAKAL berpikiran aku senyum gatai..aku senyum sebab senyum itu 1 sedekah..heheh..lgpun x kan la aku nak wat muka sploh sen depan patient2 lak kan..huhu..IMPOSSIBLE!~

Aku duk usyar mamat tu x wat apa..asyik duk tgk aku ja..aku pun bangun nak g lah kat dia..
WHAT!!!! AKU G KAT DIA...WAHHH..MOTIFFFF????
Aku pun bagi kat dia sehelai kertas & sebatang pen... "Excuse me sir,can u help me to fill up this form" wahh kemain lagi aku duk susun ayat.. "this is survey form"...
"Yes, sure" jawap dia ringkas...huh..
Pas dia isi form tu, dia panggil aku..dia bg semula kertas(survey form) & pen kat aku...dia hulurkan sekeping kertas keras dalam erti kata lain name card..."pls ring me when u free"..wahhh motif aku nak call dia...huh....Dah tu siap mintak numb tepon aku..
WAHHH...Macam hebat sgt.. X MUNGKIN AKU BAGI..hhahah..biarlah dtg sehensem mana pun kalau bukan warganegara MALAYSIA..x hingin aku..hahah..bukannya aku nih prasan lawa, aku tau ja yg aku nih x lawa (manis tu ada la)...tapi nk bg numb tepon kat org lain.. x akan sama sekali aku bagi...

Satg sian plak kat family aku nnt duk iklan kan lam surat khabar...pulanglah anakanda ke pangkuan keluarga...hahahhaah..^_^ ..


Nota kaki: Jangan mudah percaya pada orang yg baru d kenali..
biarpun sehensem & sekaya mana org tu.. ^_^ ...

AKU SUDAH BERTUNANG

Posted by Alrasya^Syidah


Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.


Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.

Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.

Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.
"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"
Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."
"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."
"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."
Ibu angguk perlahan.

Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Malam Pertama... Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.

Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang
aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.

"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."

Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.
"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.

"Bila enti menikah?"
Aku tiada jawapan khusus.
"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.
"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.

"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak!" Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.

"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."

Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."
Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.
"Insyirah, jom makan!"
Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.
"Tafaddal, ana puasa."
Sahabiah juga semakin galak mengusik.
"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"
"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."

Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.
.......................................

"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya... Subhanallah. Allahuakbar."

"Ya Allah, tenangnya..."

"Moga Allah memberkatinya...."

Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.

Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.

Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.

Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.

Dalam sedar tidak sedar...
Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.
"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."

Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...
"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"
Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar..." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan..."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.

"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."

** Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.**


~ Kullu nafsin za'iqatul maut ~