RSS Feed

seandainya...

Posted by Alrasya^Syidah

"Kalau aku pergi dulu..jangan kau menangis..sbb itu tandanya tuhan sayang aku..satu yang aku harapkan sampai bebila pun,JANGAN LUPAKAN AKU..sebab aku sygkn kau lebih dr segalanya..JANJI! JANGAN LUPAKAN AKU TAU... "

"Aku janji..tapi, siapa lagi akan temankan aku??Siapa lagi akan tenangkan aku kiranya aku sedih? Siapa lagi akn pujuk aku d saat aku hiba? Siapa lagi yang akn mgusik aku dengan gelak tawa yg menyerlahkan kedua lesung pipitmu itu? Aku sudah tak ada sesiapa pun selain kau..tolonglah jgn tinggalkan aku.." Namun suara itu hanya bermain dalam hati..yang terkeluar hanyalah sendu-sendu duka,kerelaan yg terpaksa..mengangguk dalam gelengan..yg ada saat itu hanyalah kekosongan..'BANGUNLAH..BUKALAH MATA..AGAR KAU MASIH MILIK KU...' *_*

Kata hati hnya mahukan kau menemani perjalanan hidup aku..setelah kau pergi..semuanya akan menjadi sunyi..semuanya menjadi sepi..Yang ada cuma segala kenangan yg x akan terhapus antara kita...seandainyalah tuhan menizinkan kau masih milik ku...

ibu..

Posted by Alrasya^Syidah


“KAKAK, tolong ambilkan ibu air masak,” kata ibu pada suatu malam selepas ibu penat bekerja. Tanpa disuruh-suruh, aku mengambil segelas cawan yang berisi air yang telah tersedia dan memberinya kepada ibu. Sudah menjadi kebiasaanku. “Terima kasih anak ibu,” kata ibu sambil bersandar pada sofa yang dibelinya dari Paris . Suaranya lunak. Tanganku terus ke kepala ibu untuk memicit ibuku.

“Ibu penat?”

“Hmm…penat sangat. Tapi penat ibu terus hilang bila tengok kakak. Kakak dah siap assignment?

Buat apa tadi?’’

“Dah siap lama dah. Sampai tertidur tadi kakak tunggu ibu. ibu dah makan?”

“Dah. ibu nak solat kejap ye.”

“ok,”jawabku ringkas. Aku tinggal berempat sahaja bersama ibu, Mak Mah dan Pak Samat di teratak kami yang terletak di Country Heights ini. Maahad? Sekolah lamaku dulu yang meninggalkan banyak memori. Mentarbiah hati setiap waktu. Namun itu dahulu. Kini sekolah agama yang tersohor tidak lama dulu sudahpun bertukar menjadi SBP tanpa ‘i’ bersebelahan huruf ‘P’. Ayahku telah lama meninggal dunia. Ayah meninggal pada hari kelahiranku. Kata ibu, ayah tergesa-gesa ke hospital setelah mendapat panggilan dari pihak hospital yang mengatakan masa untukku lahir sudah tiba.

HUJAN turun dengan lebatnya. Sebagai seorang lelaki yang sudahpun bertukar ke title seorang bapa, Mustaqim berasa amat gembira menerima kelahiran puteri pertamanya. Tanpa menghiraukan hujan lebat yang mencurah-curah, Mustaqim sengaja menekan minyak mercedesnya meluncur laju ke hospital. Dengan hati yang berbunga-bunga riang. Dia mula terbayang-bayang wajah puterinya itu dengan senyuman isteri tercinta. Berkhayal. Indahnya! Tiba-tiba sebuah lori ESSO yang membawa muatan minyak membelok ke kanan lebuh raya Kajang Silk. Tanpa sebarang amaran. Bakal ayah ini panic dan menekan brek kereta. Kereta terperosok ke bawah lori tanker. Kepala ayah terkoyak menampakkan tengkoraknya apabila terhentak ke stering. Darah mengalir laju, tanpa segan silu. Selang beberapa minit lori itu “bom!” meletup!

TANGGG!

Dulang makanan yang dibawa nurse Munirah terjatuh. Ibu terkejut. Makanan bersepah di atas lantai hospital. “Maaf ya, puan,” ujarnya serba salah.

“Tak mengapa,” ujar ibu tenang. Namun gejolak dalam hatinya hanya Tuhan yang tahu. Ibu amat gembira kerana aku dapat lahir dengan selamat akan tetapi ibu berasa cemas apabila kelibat ayah masih lagi belum muncul. Akhirnya, pihak hospital memberitahu ibu tentang kematian ayah. Ibu bagai hendak histeria ketika itu. Ibu amat sedih. Setiap kali teringatkan ayah pasti mataku akan berair. Ngilu terasa menghiris jiwa.


“Kenapa ni anak ibu?” soal ibu apabila melihatku.

“Tak ada apa-apa, bu,” jawabku ringkas. Suasana menjadi hening seketika.

“guess what, sayang?”

“What?”

“ibu terpaksa outstationlah. Seminggu pulak tu. Kali ni ibu kena pergi ke Ireland. Ibu ada mesyuarat dan seminar di sana. Kakak tak apa-apa kan?” kata ibu, mengenggam erat-erat tanganku. Mataku sengaja aku bulatkan.

“Kenapa lama sangat, bu?’’ rungutku. Entahlah…. Berat rasanya untuk melepaskan ibu kali ini biarpun aku sudah terbiasa ditinggalkan ibu.

“Mestilah lama. Dah namanya pun outstation. Hari tu lagi lama kan? Sebulan ibu di Beijing. Semuanya akan okay. Kakak janganlah risau. Doakan ibu selamat pergi dan balik ye. Kakak kan anak solehah.’’

“Tapi, bu…….. Ibu tak payah lah pergi. You’re the big boss, bu. suruhlah orang lain.’’ Kataku dengan nada sedikit merajuk. Mulut muncung.

“Muncung dia….. sedepa! Anak ibu kan good girl? Kakak 6 tahun ke 26 tahun?’’ pujuk ibu sambil mencuit hidungku. Seperti memujuk budak kecil. Tawaku dan ibu terburai.

“Okay boss! Mari kakak tolong ibu kemas baju. Ibu pergi esok kan?’’

“Yes, darling.’’ Ibu tersenyum.

HARI ini mendung semendung hatiku. Rasa tak sedap hati masih menyucuk-nyucuk hati ini. Dari semalam aku asyik berdoa. Ya ALLAH selamatkanlah perjalanan ibuku. Selepas bersarapan aku menghantar ibu ke lapangan terbang.

“Betul ke ibu nak pergi ni?’’ soalku setelah tiba di lapangan terbang.

“Betullah. Dah sampai kat airport pun. Takkan nak patah balik kot?’’ Usik ibu sambil mencubit pipiku.

“Jaga diri ibu baik-baik tau. Ibu call lah kakak tiap-tiap hari. Sampai sana terus call jugak tau,’’ kataku sayu sambil memeluk ibu.

“Hmm… ibu mestilah call anak ibu yang sorang ni. Kakak belajar elok-elok tau. Mak Mah ada dekat rumah. Kakak janganlah takut.’’

“Bu, kakak minta maaf kalau-kalau ada perbuatan atau kata-kata kakak menyinggung perasaan ibu. Halalkan makan minum kakak, ibu,’’ entah kenapa tiba-tiba sahaja ayat itu terkeluar dari mulutku. Aku sendiri tidak pasti. Wajah ibu aku pandang dalam-dalam.

“Ibu dah lama maafkan kakak. Kakak pun maafkan ibu ye. Ibu ada marah-marah kakak tanpa sebab…’’

“Tak… tak pernah pun,’’ kataku. Setitis air jernih tertumpah jua. Mengalir ke pipi. Terasa sungguh syahdu. Itulah kali pertama aku menangis di depan ibu. jauh disudut hatiku mengatakan inilah kali terakhirku bersama ibu. Dari kejauhan pemandu kami, Pak Mat bergegas membawa bagasi ibu.

“Sabila Husna… janganlah menangis, sayang. Ibu pergi tak lama. Minggu depan ibu balik. Jangan macam ni. Walau apa pun terjadi, kakak kena ingat ibu sentiasa ada dalam hati kakak,’’ tanganku dipegang ibu dan diletaknya tepat di jantungku.

"Ibu pergi dulu, sayang…’’ Air mataku mengalir laju tanpa disuruh-suruh mengiringi pemergian ibu.

"Ibu, I love you!’’

“Love you too, kakak,’’ kata-kata terakhir ibu sebelum pergi. Kata-kata terakhir yang tak akan pernah aku lupa.

“IBU? Bila ibu balik? Tak call kakak pun. Kesian ibu balik naik teksi. Kenapa tak suruh Pak Mat ambil ibu? "Kakak rindulah dekat ibu,’’ soalku apabila masuk ke bilik ibu. kelihatan ibu diatas sejadah, siap bertelekung. Mungkin ibu baru sahaja selesai bermunajat kepada Yang Satu, fikirku. Aku mengambil tempat di sebelah ibu. bersalam dan mencium tangan ibu. Tangan ibu sejuk.

“ibu baru balik, sayang. Tapi kejap lagi ibu kena pergi,’’ kata ibu sambil mengusap kepalaku.

"Nak pergi lagi? Nak pergi mana? Ibu tak kesian kat kakak ke?’’ air mataku bergenang entah kenapa. Wajah ibu amat syahdu sekali. Sambil berdiri, ibu berkata,

"Kali ni ibu pergi lagi lama dan jauh. Kakak doakan ibu ya.’’ Aku menarik tangan ibu. namun, ibu melepaskannya dengan perlahan-lahan, meninggalkan aku sendirian.

"Ibuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!’’

"KAKAK…Kakak… Bangunlah…’’ terdengar suara Mak Mah. Kenapa pulak lah Mak Mah kejut aku pagi-pagi ni? Subuh pun tak masuk lagi. Kelas mula pukul 10 pagi nanti.

"Mak Mah kenapa kejut kakak pagi-pagi ni?’’ soalku sambil menarik selimut.

"Ibu…’’

"Hah? Ibu ada call ke?’’ mataku terus cerah.

"Bukan…bila Mak Mah cakap kakak jangan terkejut tau. Janji?’’

"Yes promise,’’ kataku. Hatiku berdebar hebat. Aku membetulkan kedudukanku.

"Ibu… ibu dah tak ada.’’ Hatiku bagai direntap kuat apabila mendengar berita itu.

"Ap…apa Mak Mah cakap tadi? Dah tak ada? No, it can’t be. Baru tadi kakak jumpa ibu,’’ ujarku sungguh-sungguh. Rasa tidak sedap hati semakin memuncak bagai lahar gunung berapi membuak-buak meletus keluar dari mulut gunung berapi yang sudah lama pendam. Mataku berkaca. ‘’Ibu ada tadi.’’ Suaraku mengendur.

"Kakak… kakak mengucap. Bersabar. Tadi pihak hospital di sana telefon Mak Mah. Mereka kata ibu kemalangan dan koma. Kereta ibu terjunam ke dalam gaung. Banyak darah ibu hilang dan di kepala ibu ada darah beku. Mereka dah cuba sedaya upaya untuk selamatkan ibu tapi ALLAH lebih sayangkan ibu,’’ terang Mak Mah.

Air mataku seperti tiada nilai lagi. Mengalir deras sederas air sungai yang mengalir. Hidup ini terasa kosong dan tidak ada gunanya aku hidup. Mula-mula ayah, lepas tu ibu. Siapa lagi yang aku ada??? Ya RABB besarnya ujian yang KAU berikan padaku. Tika ini bergema dalam hatiku sebuah suara, yang tidak tahu datangnya dari siapa, membisikkan semangat dalam diriku, ’’Cukuplah ALLAH bagiku; tidak ada Tuhan selain DIA. Hanya kepada-NYA aku bertawakkal.’’

Ujian ALLAH dalam pelbagai bentuk
"ASSALAMUALAIKUM ibu, kakak balik dulu. Esok kakak datang lagi. I love you, ibu,’’ kataku setelah selesai membaca Yaasiin dan berdoa. Sudah sebulan ibu meninggalkan aku. Sambil melangkah pergi meninggalkan kubur ibu, dengan keadaan yang damai kurasakan, aku memejamkan mata.
“kakak…”
Tiba-tiba suara itu menerjah ke gegendang telingaku. Tidak pula aku membuka mata untuk mencarinya. Sungguh aku kenal suara itu kerana suara itu akan sentiasa bergema dalam hatiku buat selama-lamanya.

andai esok aku mati........

Posted by Alrasya^Syidah

Andai esok aku mati

Ku ingin mati tanpa ada beban
Agar hisab ku nanti ringan
Agar di akhirat aku senang

Andai esok aku mati
Moga bekal ini mencukupi
Moga iman tetap di hati
Moga semua insan meridhoi

Andai esok aku mati
Kuingin tiada sepeserpun utang yang blm tergantii
Tiada setitikpun salah yang blm termaafi
Tiada sebentuk hati pun yang tersakiti

Andai benar2 esok aku mati
Ya Robb ampunilah segala dosa diri
Cukupilah bekal amal ini
Agar ringan langkahku nanti
MenghadapMu ya ilahi Robbi
Andai memang benar telah datang waktuku

Mak..pak...saudara/iku...
Maafkan ya salahku...
Maafkanlah silapku...
Maafkanlah lancangku..
Maafkan jika aku belum sempat berbakti
Membalas segala jerih payah budi

Andai ajal itu telah menanti
Kawan...akhi...ukhti...
Relakanlah aku pergi...
Dan afwan jika selama ini ada salah dan dosa
yang ku perbuat...
Yakinlah, semua itu tanpa ku inginkan terjadi...
Tapi jika ditanya tentang keinginan diri
Sesungguhnya aku belum ingin mati
esok hari....
Karena aku belum punya sesuatu yang dapat di warisi

Dibumi ini....
Bagaimana mungkin surga terindah kan ku raih
Jika ridho suami blm ku peroleh
Bagaimana mungkin aku punya amal jariah
Jika ilmu dan harta tak kumiliki
Apalagi punya anak yang sholeh lagi berbakti
Sedang amal selama ini blm jelas apakah diRidhoi...

Ya Robb, jika diri boleh meminta
Berilah hamba kesempatan kedua
Kan ku isi hari-hariku dengan hal yang berguna
Kan ku usahakan semua amal tak sia-sia
Ya Robb, jika diri boleh memohon
Berilah hamba jatah rezeki yang lapang
Sempatkanlah hamba mereguh surga dunia

Seperti Rasulullah kata "Binnati jannati"
Ya Robb, Adakah waktu untukku
Ku ingin membahagiakan orang tuaku
Engkau Tahu kan Tuhanku...

Ku ingin menjadi akhwat sholeha karena JanjiMu
Karena janji Mu Tuhanku...
Bahwa Engkau akan mengabulkan doa anak kepada ortu
Tanpa hijab tanpa penghalang jika aku berbakti padaMU

Ya Robb, Moga umurku masih panjang
Moga Esok bukan waktuku pulang
Ini bukan karena kecintaanku pada dunia
Tapi lebih disebabkan karena Karunia dan kasih sayangMu semata....

SiLeNt tEaRs..TiReD wItH aLL oF dIs ThINgS...

Posted by Alrasya^Syidah






All praises are for you Allah, how I hope that you are there.

For sinful though I know I am, your displeasure I can not bear.
Never, till this moment, did I realize how much I've strayed.
Never, till now, was I more conscious of all those times when I should have prayed.
For sins are like heavy baggage, that one carries through Life, the airport.
Why didn't I realize sooner, that Earth is but a place of sport?
Ya Allah ! Forgive me. Save me from the fire of Hell.
Forgive me as you did my parents, from Jan'ah though they fell.
Ya Allah ! Protect me. From myself for my soul is weak.
Let me not falter ever, for Jan'ah is the abode I seek.
Ya, Allah! Please help me. For I don't understand and thus, I fear.
What happened to all those moments when I never doubted that you were near ?
My actions once were guided, by my faith which, once, was strong.
Ya Allah! please guide me . What happened, what went wrong ?
Each footstep that I used to take, I took with you ever near my side.
The Quran was my faithful companion, Rasoolallah my beloved guide.

How I yearn for those bygone days Allah, for I know that the day comes near
When we'll each receive our just rewards, and Truth will stand sparkling clear.
Life is like a spider's web Allah. I get caught in its tricky snare
So thoroughly i'm disillusioned, time for salat i can not spare.
I sit here and I wonder, Ya Allah! Why did I fall so low ?
What happened to my faith Allah? Where did my Iman go?
In this earthly life of ours, so often does sin seem right.
Falsehood seems to be the truth, as if days are confused with night.
Man is an imperfect creature. And thus, Man shall always wrong.
For the road to Jan'ah is rocky, and the journey seems awfully long.
Ya Allah ! Our creator, we are all just peices of clay.
Please help me with my steps in life, and let me not lose my way.
All praises are for you Allah, I know that you are near.
Please Ya Allah, i love my family so much
even i feel..hmmm..
I know that you have read my heart, and my words I know you hear.


A thunderous silence
breaks through my thoughts.
What was once many great ideas
is now a triumph, lost.

Baffling words tumble through my mind.
Reflections of darkness hover.
A disturbing peacefulness beckons to me,
and inside myself, I take cover.
What would it be like to stay there forever?
To be lost in all my cares?
From the inside, looking out -
I cry silent tears.

cAtAtAn 19 MaRcH

Posted by Alrasya^Syidah

aSsalamualaikum & alhamdulillah ku panjat syukur pada yg ESA, kerana aku masih lg di beri ruang & waktu untuk melihat alam yg indah ini. Syukur alhamdulilah atas segala yg di anugerahkan & segala yg telah di rencanakan pada aku & syukur alhamdulillah juga kerana aku masih dapat melihat wajah2 insan yang tercinta.Aku sgt bahagia bila memikirkan x lama lg aku akan bergelar tunang kepada seseorg yang amat aku sygi..rasa bagaikan mimpi..tp aku sedar yg ianya sebuah relity yg aku impikan selama ini...Terima kasih sudi menerima b seadanya..


Hmmm..bila ada kegelisahan dalam diri..kita hanya perlu kuatkn semangat dlm diri untuk menempuhi segala onak & duri..Jangan d letakkan titik NOKTAH dlm hidup ini..Pastikah aku kecapi reality seindah mimpi seperti dalam novel2 yg sering ku baca saban hari..heheh*_*
Tetiba hati ni sayu lak..x tahu la kenapa..tp yg pastinya bila ada kegusaran di hati pasti aku bertandang di laman yg serba simple ni..


Sygku..
Kau jagalah diri..
Sentiasa ingatkn hati mu..
Dirimu amat ku cintai..


Andai suatu hari nanti
Dirimu di himpit kesusahan
Sujud & Mohon pada TUHAN
Agar di berikan bimbingan
Meniti hidup mu bersendirian


Bila terasa sejuk
Pejamkan matamu..
Jika ku tak bangun esok pagi
Bygkan kau dlm dakapanku..


Bila terasa rindu
Pejamkan saja matamu
Kita bersua
Dalam lena


Kalau ada yg sudi mengganti
Syang lepaskan lah ku pergi
Kerna insan seistimewamu
Berhak untuk d cintai dlm hidup


Sayang..
Tiada apa yg kekal di dunia ini
Namun yg pasti
Andai ku tiada nanti
Cinta ku terhadap mu
akan kekal abadi
Seharum setanggi syurga


Ku berharap kau tak akan lupa
Mengirimkan bekalan doa
Kita jumpa lg d sana  nanti
Jika ku tak bangun esk pagi....

when someone was gone
the only left are the words
the words taken the life
and began to spreading in other people’s mind.
and with the words echoe
the dead will be alive forever


sLs

Renungan Bersama..

Posted by Alrasya^Syidah

assalamulaikum..malam nih ada bnyk yg ingin aku kongsi...sangat tertarik membaca artikel nih..oleh hal yg demikian aku nak kongsi ngn yg lelain..moga kita dapat memanfaatknnya..

"~Luahan hati seorang lelaki pada kekasihnya semasa bercinta,"

Saya suka tengok jari awek saya...
Cantik betul...Sungguh!
Sampai takut nak pegang...
Bukan takut patah...
Tapi takut nanti jari kitorang tak boleh tolong each other
Di satu hari yang giler forever depan yang maha Esa...

Saya suka tengok rambut awek saya...
Cantik betol...Sungguh!
Sebab tu saya belikan tudung...
Bukan sebab jeles orang lain tengok jugak....
Tapi takut nanti terbakar dek api neraka
Di suatu hari yang giler forever

Saya suka tengok body awek saya...
Cantik betol...Sungguh!
Sebab tu saya belikan dia telekong
Supaya mase die jumpa dengan Kekasih die Yang Utama
Dia lagi cantik dan berseri menghadap Nya.
Saya pun tumpang dapat pahala. Pheh syoknye...


Saya sedih tengok awek saya
Tak tido, tak makan rindu kat saya...
Saya pun macam tuju gak,
Ada problem yang sama..
Die tanya apa ubatnya?
Saya pun bagi die Quran untuk penenang jiwa...
Semoga lebih cintakan Nya dari saya...

Saya sedih tengok awek saya
Selalu pesan macam-macam kat saya...
"Makan, minum,drive elok-elok tau..
Nanti awak sakit saye susah ati bla bla bla bla" katenya...
Tapi bila tengok movie sama-sama burn asar maghrib gitu
Die tak kata satu aper pun...
Berdosanye saya...


Saya memang sayang dia...
Nak jumper die giler forever...
Yang forever punye forever..
Di dunia dan akhirat terutamanya,
Janji nak share heaven sama-sama...
Bahagia selamanya...

Semoga kami saling mengingati,
Dosa sendiri pun infiniti...
Nak tanggung dosa dia lagi pulak lepas ni...
Semoga kami menginsafi diri...
Ya Allah ampunkanlah kami....
Semoga kami dapat bersama selamanya nanti..."

Kesimpulannya...
Apa-apa pun,
Bercintalah sebelum AKAD..
Itukan lagi baik...
Sebab Dia dah janjikan ikatan HALAL itu kemanisan yang lebih dari percintaan sesama ajnabi.
Tanpa couple,kita masih mampu merasa bahagia melalui PERKAHWINAN.
Betul tak?

temuduga jawatan TERHANGAT...!!!!

Posted by Alrasya^Syidah



Temuduga Sebagai : Calon Jenazah




SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN



KEKOSONGAN JAWATAN:

A. Ahli Syurga Dari Awal.

B. Ahli Neraka Dari Awal.

C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.



EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):

1. Nikmat kubur.

2. Perlindungan di Padang Mahsyar.

3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.

4. Syurga yang kekal abadi.



TARIKH TEMUDUGA:

Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.



LOKASI TEMUDUGA:

Di dalam kubur (alam barzakh).



KELAYAKAN:

Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet.

Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit.

Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.

Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.

Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.



PANEL/PENEMUDUGA:

Mungkar dan Nakir.



ENAM SOALAN BOCOR:

1. Siapa Tuhan anda?

2. Apa Agama anda?

3. Siapa Nabi anda?

4. Apa Kitab anda?

5. Di mana Kiblat anda?

6. Siapa Saudara anda?



CARA MEMOHON:

Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu.



Ia diberi nama Izrail.


TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:


Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal,

yang bermaksud begini:



Sabda Rasulullah S.A.W:



"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di

dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara

(terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada

saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu

seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau

masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya,

puasanya diletakkan disebelah kanannya,

zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan

amalan kebajikan daripada sedekahjariah, silaturrahim,

perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya."

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala,

maka solat itu berkata kepada malaikat :

Dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan,

maka puasa berkata kepadanya : Dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri,

maka zakat berkata kepadanya : Dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan

berkatalah amal-kebajikan : Di bahagianku tidak ada jalan masuk.

Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu.

Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah

mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu :

Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad)

yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana

penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu :

Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.

Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan

mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu

apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang

seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa

bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya?

Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W

dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah

pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada

Allah Subhanahu Wata'ala.

Maka malaikat berkata kepada mayat itu :

Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu

dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan

semula diakhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya

satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu

dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya.

Maka bertambahlah gembira mayat itu.

Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya".



Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

Wallahu-a'lam. Semoga berjaya dalam temuduga ini.